Cukier, sól, tłuszcz. Jak uzależniają nas koncerny spożywcze

cukier, tłuszcz, sól

.

.

Tytuł: Cukier, sól, tłuszcz. Jak uzależniają nas koncerny spożywcze (Salt Sugar Fat: How the Food Giants Hooked Us)

Autor: Michael Moss

Tłumaczenie: Piotr Cieślak

Wydawnictwo Galaktyka, 19 marca 2014

.

.

.

.

Na co zdaje się porada dietetyka, który zaleca jedną tabliczkę czekolady na tydzień? Przecież każdy wie, jak ciężko jest przerwać jedzenie, gdy się napocznie tabliczkę. Nieliczni tylko domyślają się, że czekolada celowo jest wyprodukowana tak, by trudno było przestać. [..] Podczas gdy klienci z poczuciem winy liczą kalorie, producenci prowadzą badania, by sprawdzić, jak wywołać u dzieci nawroty pragnienia, by piły więcej lemoniady.

– piszą w swej pracy „Smacznego! Chorzy z powodu zdrowego jedzenia” Udo Pollmer i współpracownicy. Wspominają także o tym, jak to się dzieje, że nawet kiedy człowiek nie jest głodny zawsze skończy rozpoczętą paczkę chipsów. Jeżeli kogoś interesują bliższe szczegóły działalności koncernów spożywczych, mającej na celu spowodowanie uzależnienia się konsumentów od przetworzonego jedzenia, książka Michaela Mossa „Cukier, sól, tłuszcz. Jak uzależniają nas koncerny spożywcze” przynajmniej częściowo powinna zaspokoić tę ciekawość.

Michale Moss, dziennikarz śledczy, opisuje, jak to się stało, że dziś praktycznie cała ludność zachodniego świata jest uzależniona od wysoko przetworzonej żywności. Pisze  o praktykach koncernów spożywczych mających na celu sprzedaż jak największej ilości swoich wyrobów. Owszem, takie czynniki jak reklama, ustawienie produktów  w odpowiednich miejscach w supermarketach i osiedlowych sklepikach czy przekonanie o pro zdrowotnych właściwościach wysoko przetworzonej żywności mają istotne znacznie, jednak wszystko zaczyna się już na poziomie opracowywania produktu. To, jak nowy wyrób wpłynie na zdrowie konsumentów ma marginalne znacznie, wszak sami twórcy takiej jeść tego nie zamierzają. Żywność ma smakować tak, by konsument nie był w stanie poprzestać na pojedynczej porcji. Dlatego też cukru dodaje się tyle, by uzyskać optymalny poziom błogości, nie troszcząc się o to, że jest go stanowczo za dużo, by potrawę można było uznać za zdrową. Bada się także, jak dużo tłuszczu i soli potrzebne jest, by klient wciąż pożądał produktu.

Książka Mossa to przede wszystkim historia wielkich koncernów spożywczych. Autor przedstawia np. genezę płatków śniadaniowych Kellog’s – od zdrowej alternatywy dla tradycyjnego, tłustego amerykańskiego śniadania po produkt poziomem cukru przewyższający słodycze; historię sera żółtego i chipsów, które ewoluowały od przekąski, zjadanej kilka razy w tygodniu do pełnoprawnego i wysoce kalorycznego składnika potraw, jedzonego co najmniej raz dziennie. Dziennikarz pokazuje, że w branży spożywczej nie ma miejsca na przypadek a każdy chwyt jest dozwolony w walce nie tylko o pozyskanie i utrzymanie klientów ale i o sprawienie, by ci konsumowali coraz więcej.

Niby żywność(?) produkowaną przez wielkie, ponadnarodowe koncerny można spotkać na całym niemal świecie, jednak książka Mossa największą wartość ma dla klienta amerykańskiego. Rozdział omawiający rolę tłuszczu w produkcji wysoko przetworzonej żywności poświęcony jest w całości tłuszczom zwierzęcym, dokładniej tym, które zawdzięczamy krowom czyli produktom mleczarskim i wołowinie. Tłuszcze trans i dziś wszechobecny olej palmowy autor pomija zupełnie. W książce także znajdziemy omówienie wielu produktów niedostępnych na naszym rynku. Jednak mimo tego praca Mossa zasługuje na uwagę… o ile w ślad za lekturą pójdzie większa świadomość przy podejmowaniu decyzji w restauracji czy w sklepie spożywczym.

Reklamy

Informacje o Jukka Sarasti

Pełnoetatowa kura domowa.
Ten wpis został opublikowany w kategorii książki i oznaczony tagami , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s